Diane Arbus

Lo que me emociona de lo que se llama técnica -detesto llamarlo así porque suena como algo que te sacas de la manga-, pero lo que me emociona de ello es que proviene de algún lugar misterioso y profundo. Es decir, puede tener algo que ver con el papel, el revelador y todo eso, pero ensu mayor parte proviene de decisiones muy profundas que alguien ha tomado durante mucho tiempo y que le siguen atormentando.

La invención es sobre todo algo sutil e inevitable. La gente se acerca a la belleza de su invención. Se vuelven más concretos y minucioso sen ello. La invención tiene mucho que ver con el tipo de luz que tienen algunas personas y con la calidad de la impresión y la elección del tema. Hay un millón de elecciones. En cierto modo es suerte, o incluso mala suerte. Algunas personas odian cierto tipo de complejidad. Otros sólo quieren esa complejidad.Pero nada de eso es realmente intencionado. Quiero decir que viene de tu naturaleza, de tu identidad. Todos tenemos una identidad. No puedes evitarla.Es lo que queda cuando quitas todo lo demás. Creo que las invenciones más bellas son las que no se te ocurren.

(ENG)

What'sthrilling to me about what's called technique — I hate to call it that becauseit sounds like something up your sleeve — but what moves me about it is that it comes from some mysterious, deep place. I mean it can have something to do with the paper and the developer and all that stuff, but it comes mostly from some very deep choices somebody has made that take a long time and keep haunting them.

Invention is mostly this kind of subtle, inevitable thing. People get closer to the beauty of their invention. They get narrower and more particular in it.The invention has a lot to do with a certain kind of light some people have and with the print quality and the choice of subject. It's a million choices you make. It's luck in a sense, or even ill luck. Some people hate a certain kind of complexity. Others only want that complexity. But none of that is really intentional. I mean it comes from your nature, your identity. We've all got an identity. You can't avoid it. It's what's left when you take everything else away. I think the most beautiful inventions are the ones you don't think of.

Some pictures are tentative forays without you even knowing it. They become methods. It's important to take bad pictures. It's the bad ones that have to do with what you've never done before. They can make you recognize something you haven't seen in a way that will make you recognize it when you see it again.

Audio (spa-eng)

 

Creo que la cámara es una especie de molestia en cierto modo. Es recalcitrante. Está decidida a hacer una cosa y tú puedes querer hacer otra. Tienes que fusionar lo que quieres tú y lo que quiere la cámara. Es como un caballo. Bueno, es una mala comparación porque yo no soy mucho de montar a caballo, pero quiero decir que tienes que aprender lo que hará. He trabajado con un par de ellos. Uno será estupendo en ciertas situaciones, o puedo hacer que sea estupendo. Otro será muy tonto, pero a veces me gusta esa tontería.Servirá. Pero tengo la sensación de que son ajenas a mí. No siento una conexió ntotal con la máquina. Quiero decir que puedo trabajar bien, aunque no soy tan buena en realidad. A veces, cuando estoy dándole cuerda, se atasca o algo va mal y empiezo a hacer clic en todo y, de repente, con frecuencia todo vuelve a estar bien. Es lo que pienso de las máquinas. Si miras hacia otro lado, se arreglan. Excepto algunas.

Solía haber un momento de pánico, que todavía tengo, en el que miraba por visor y todo me parecía feo y no sabía qué pasaba. A veces es como mirar en un caleidoscopio. Lo agitas y no sale bien. Solía pensar que, sipodía revolverlo todo, desaparecería. Pero como no podía hacerlo, me echabaatrás o empezaba a hablar o me iba a otro sitio. Pero no creo que sea algo que se pueda calcular, porque siempre hay algo misterioso en el proceso.

Muy a menudo cuando vas a fotografiar es como si fueras a un evento. Digamos que es un concurso de belleza. Te lo imaginas un poco en tu mente, qué personas estarán, quiénes serán los jueces, ellos elegirán a la ganadora entre todas esas concursantes y luego vas allí y no es así enabsoluto.


(ENG)


I think the camera is something of a nuisance in a way. It's recalcitrant. It's determined to do one thing and you may want to do something else. You have to fuse what you want and what the camera wants. It's like a horse. Well, that's a bad comparison because I'm not much of a horseback rider, but I mean you get to learn what it will do. I've worked with a couple of them. One will be terrific in certain situations, or I can make it be terrific. Another will be very dumb but sometimes I kind of like that dumbness. It'll do, you know. I get a great sense that they're different from me. I don't feel that total identity with the machine. I mean I can work it fine, although I'm not so great actually. Sometimes when I'm winding it, it'll get stuck, or something will go wrong and I just start clicking everything and suddenly very often it's all right again. That's my feeling about machines. If you sort of look the other way, they'll get fixed. Except for certain ones.

There used to be this moment of panic which I still can get where I'd look in the ground glass and it would all look ugly to me and I wouldn't know what was wrong. Sometimes it's like looking in a kaleidoscope. You shake it around and it just won't shake out right. I used to think if I could jumble it up, it would all go away. But short of that, since I couldn't do that, I'd just back up or start to talk or, I don't know, go someplace else. But I don't think that's the sort of thing you can calculate on because there's always this mysterious thing in the process.

Very often when you go to photograph it's like you're going for an event. Say it's a beauty contest. You picture it in your mind a little bit, that there'll be these people who'll be the judges and they'll be choosing the winner from all these contestants and then you go there and it's not like that at all.

Audio (eng)

Photographs and texts © Diane Arbus

+ info

Web

Instagram

 

Using Format